STATUT
Klubu Sportowego „Rzeszowski Klub Badmintona”
w Rzeszowie
Rozdział I
Nazwa, teren działania, charakter prawny
§ 1
Klub Sportowy „Rzeszowski Klub Badmintona” zwany dalej „Klubem” jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym stowarzyszeniem mającym na celu rozwój i upowszechnianie kultury fizycznej.
§ 2
Siedzibą i terenem działania Klubu jest miasto Rzeszów.
§ 3
Klub jest klubem sportowym w rozumieniu art.3 ustawy o sporcie.
§ 4
Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada osobowość prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Rzeszowa.
§ 5
-
Klub działa zgodnie z ustawą o sporcie, ustawą „Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszym statutem.
-
Klub może być członkiem regionalnych i ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 6
Klub używa pieczęci, godła, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II.
Cel i środki działania
§ 7
Celem Klubu jest podejmowanie działań:
-
podejmowanie działań dla zapewnienia rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności, zachowania zdrowia człowieka, w tym
w szczególności dzieci i młodzieży oraz krzewienie wiedzy i utrwalania zwyczajów
w tym zakresie; -
planowanie i organizowanie życia sportowego członków klubu w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe;
-
uczestniczenie w imprezach sportowych;
-
organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej
i umysłowej członków klubu, a także w celu zapobiegania patologiom społecznym; -
organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego;
-
realizacja zadań z zakresu krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
-
realizacja zadań z zakresu profilaktyki uzależnień;
-
kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo
w realizacji zadań Klubu; -
współudział w rozbudowie i utrzymaniu urządzeń i sprzętu sportowego;
§ 8
-
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków
i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów. -
Do realizacji swoich celów może zatrudniać pracowników.
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
-
członków zawodników;
-
członków zwyczajnych;
-
członków wspierających
§ 10
-
Członkami zawodnikami Klubu są osoby, które złożą pisemną deklarację oraz uiszczać będą składkę członkowską obowiązującą w danym roku kalendarzowym. Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę ich przedstawicieli ustawowych.
-
Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być osoby pełnoletnie, które złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęte przez Zarząd Klubu.
-
Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele klubu, zostaną przyjęte przez Zarząd oraz zadeklarują pomoc materialną lub finansową dla klubu.
§ 11
-
Członkowie zawodnicy Klubu mają prawo uczestniczyć we wszystkich przedsięwzięciach realizowanych w ramach zadań statutowych Klubu, które są do nich adresowane.
-
Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu
z biernym i czynnym prawem wyborczym. -
Członkowie wspierający mają prawo do uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swych przedstawicieli w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym.
-
Wszyscy członkowie mają prawo do:
-
zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu;
-
uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych organizowanych przez Klub;
-
korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu;
-
korzystania z innych uprawnień na zasadach określanych przez Zarząd.
§ 12
-
Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
-
troszczyć się o dobro i rozwój Klubu;
-
dbać o sprzęt i urządzenia Klubu
-
brać czynny udział w działalności Klubu;
-
przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu;
-
Do obowiązków członków zawodników należy regularne opłacanie składek członkowskich i godne reprezentowanie barw Klubu.
-
Członkowie wspierający są zobowiązani spełniać zadeklarowane świadczenia na rzecz Klubu.
§ 13
-
Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
-
dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
-
skreślenia z listy członków w przypadkach określonych w punkcie 2 tego paragrafu
-
rozwiązania Klubu.
-
Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków Klubu może nastąpić, jeżeli członek:
-
nie spełnia wymagań statutowych,
-
w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
-
działa na szkodę Klubu,
-
członek zawodnik nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres jednego roku lub zalega z płatnością składek przez sześć miesięcy i mimo wezwania świadczenia tego nie spełnia.
-
Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
Rozdział IV.
Władze Klubu oraz ich organizacja
§ 14
1. Władzami Klubu są :
-
Walne Zebranie Członków,
-
Zarząd
-
Komisja Rewizyjna
-
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata.
-
Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Członków
w głosowaniu jawnym, chyba, że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu tajnym. -
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Klubu w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba osób, które uzupełniły skład władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§ 15
-
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu.
-
Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
-
uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu;
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
-
wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
-
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w wypadku przewidzianym w § 13 ust.3;
-
uchwalanie statutu i dokonywanie jego zmian;
-
określanie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania;
-
podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji;
-
podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku;
-
rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu, lub takich dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§ 16
-
Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz
w roku jednak nie później jak do dnia 20 czerwca każdego roku. -
Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze zwoływane jest przez Zarząd co cztery lata.
-
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd :
-
z własnej inicjatywy;
-
na wniosek Komisji Rewizyjnej,
-
na wniosek 3/4 liczby członków Klubu.
-
Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1 lub 2 w ciągu 30 dni od upływu terminu, albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2 i 3 Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
-
Organ zwołujący Walne Zebranie Członków powinien powiadomić na piśmie o terminie
i proponowanym porządku obrad nie później niż 7 dni przed tym terminem. -
Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony.
-
§ 17
-
Walne Zebranie Członków jest prawomocne:
-
w pierwszym terminie gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa liczby członków;
-
w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany
w zawiadomieniu.
-
W Walnym Zebraniu Klubu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
-
Uchwały w sprawie zmian w statucie i rozwiązania Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania i gdy sprawy te są umieszczone w porządku obrad.
§ 18
-
Zarząd Klubu składa się z 3 do 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
-
W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Sekretarz i Skarbnik. Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
-
Liczbę członków Zarządu określa uchwała Walnego Zebrania Klubu. Jeśli Walne Zebranie Klubu postanowi, że Zarząd będzie reprezentowany przez więcej niż trzy osoby określenie pozostałych funkcji leży w kompetencji Zarządu.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
-
Zasady zwoływania posiedzeń oraz pracy Zarządu określa regulamin zatwierdzony przez tę władzę.
-
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w tym Prezesa lub Sekretarza.
-
W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu.
W razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz. Prezes pełni również funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
§ 19
Do kompetencji Zarządu należy :
-
kierowanie działalnością Klubu,
-
wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
-
podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
-
uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
-
składanie sprawozdań z działalności Klubu,
-
zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu,
-
reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
-
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych.
§ 20
-
Komisja Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
-
Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków w tym z przewodniczącego, jego zastępcy
i sekretarza. -
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Klubu.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Klubu.
-
Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.
§ 21
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
-
kontrolowanie działalności Klubu pod względem celowości, prawidłowości i zgodności
z obowiązującymi przepisami, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnego Zebrania Klubu, -
prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Klubu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
-
zwołanie Walnego Zebrania Klubu w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym w statucie,
-
składanie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium Zarządowi Klubu bądź w stosunku do każdego z członków oddzielnie,
-
składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu.
§ 22
-
Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
-
upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania;
-
ustania członkostwa w Klubie;
-
zrzeczenia się udziału w tych organach;
-
odwołania przez Walne Zebranie Członków.
§ 23
Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
Rozdział V.
Majątek i fundusze
§ 24
-
Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
-
Majątek ten przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych.
-
Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
-
składek członkowskich,
-
darowizn, zapisów i spadków,
-
dotacji z organów rządowych i samorządu terytorialnego,
-
majątku Klubu,
-
ofiarności publicznej,
-
oraz innych źródeł.
§ 25
Klub nie może:
-
udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań swoim majątkiem w stosunku do członków Klubu, członków organów Klubu, pracowników Klubu oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
-
przekazywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
w szczególności jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, -
wykorzystywać swego majątku na rzecz członków Klubu, członków organów Klubu lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu,
-
zakupu na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie organów Klubu lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§ 26
-
W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
-
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu upoważnieni są Prezes, Sekretarz lub Skarbnik działający samodzielnie.
Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu.
§ 27
-
Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu przez Walne Zebranie wymaga większości dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
-
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Klubu Walne Zebranie określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Klubu.
-
Jeżeli uchwała o której mowa w ust. 2 nie stanowi inaczej, likwidatorami Klubu są Prezes
i Sekretarz Zarządu Klubu.
Przewodniczący
Walnego Zebrania Sprawozdawczo – Wyborczego.